dimecres, 16 d’abril del 2014

Cop

Me n'adono que, darrerament, faig anar sovint expressions on surt el mot "cop": un cop vaig dir, vaig
fer, vaig escoltar... Així que, avui, m'he detingut en esbrinar com n'és de polifacètica aquesta parauleta:
  • A cop de: a cop de diners té tot el que vol.
  • De cop i volta: sense pensar-ho, bruscament.
  • Donar un cop: donar un cop de planxa al vestit.
  • Amb un cop: amb un cop de cotxe hi ets.
  • Cop de mà: treball que hom fa circumstancialment per ajudar un altre.
  • Cop d'estat: tècnica d'accés al poder polític per part d'un grup minoritari, generalment vinculat a un sector o a la totalitat de les forces armades, al marge de la vinculació a les masses.
  • Cop d'ull: esguard ràpid: faig un cop d'ull i torno de seguida.
  • Un cop... (seguit de participi): així que, tot seguit que: un cop enllestit, vindrem.
  • Un copet a l'esquena: col•lecciona copets a l'esquena a mode d'afalacs.
  • Cop: encontre violent, brusc, d'un cos contra un altre: em vaig donar un cop al braç, has sentit quin cop de porta?
  • Un cop de puny: li ha donat un cop de puny que ha quedat estabornit.
  • Tenir un cop de ratera: expressió que es diu al Delta i que significa que no hi és tot, faltat, semblant a allò de mancar-li un bull com a les guixes.
Bé, que us copegi una pluja de petons de llum!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada