divendres, 14 de setembre del 2012

Francmaçoneria

Avui he tirat , una mica, del Diccionari de la Llengua Catalana per deixar-me més clars alguns conceptes i paraules dels quals alguns parlen amb propietat i soltesa i jo no acabo de contextualitzar, potser, segurament, per manca de preparació i de no haver hagut de menester habitualment. Per començar, sembla que maçó és el mateix que francmaçó i maçoneria igual que francmaçoneria... És una associació secreta organitzada a Anglaterra a la fi del segle XVII, inspirada en el racionalisme, el deisme i la llibertat política, i estesa per diversos països amb ritus diferents,

Bé, jo explicava als meus alumnes que per entendre una frase havien de conèixer el significat de les paraules que la formaven, així que n'hi ha tres...  
  • Racionalisme: doctrina filosòfica per a la qual la raó és la font més valuosa, més que l'experiència sensible i afectiva, únic camí per a la comprensió veritable de la realitat.  
  • Deisme: doctrina religiosa que reconeix l'existència d'un Déu personal, principi i causa de l'Univers, però sense cap influència ulterior sobre el món i sense possibilitat de revelació. 
  • La tercera seria la llibertat política, que tots sabem allò que vol dir i, a més, ara no us parlaré de l'esclavitud profunda de la llibertat extrema...
Diria que a cada lloc tenen el seu caire original. Evidentment, jo, en un principi, no m'identifico, però, com sempre, vagi el meu respecte a qualsevol corrent de pensament...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada