dimarts, 31 de març del 2020

Menjars de l'àvia (3)

Ara toca parlar dels suquets. El que més m'agradava era el de mussola, feia una picada d'ametlles, alls i julivert, i li sortia boníssim... també el de mollet o burrets, que comprava a Pasqualet del peix, que venia de la Cala. També m'encantava el que feia d'escrita, tot i que aquesta també era molt bona fregida i ho anava alternant. Hi tenia la mà trencada... i, parlant de trencar, feia uns trencats amb col molt bons.

Menjars de l'àvia (2)

L'àvia feia farinetes de panís, o de llegum... les de panís ben carregadetes de col i, en tots dos casos, fregia pestetes i després hi abocava l'oli pel damunt de cada plat. Era un menjar típic d'hivern, potent, com ho era el col arròs i fesols on, a més, posava sempre que podia, un os de pernil o de “corpó” o una pota, morro, o orella de porc. Tot plegat era (és) un gran plaer per als sentits més exigents.

Menjars de l'àvia (1)


Avui em ve de gust recordar el xapadillo d'anguila amb ceba i tomàquet, amb un pa així com a aplanat que en dèiem un partit, ideal per sucar, i amb un vi que portaven de la Galera, que no estava gens malament, després ja van venir els de Bot o Batea… Recordo també ara, els caragolets de la boqueta roja, que igualment els feia amb ceba i tomàquet i, a cops, només amb oli i sal, molt bons de totes dues maneres…

dilluns, 30 de març del 2020

Un poco de poesía

En la confinación uno canta, habla con las flores, escribe, pero no se preocupen... como últimamente no bebo alcohol, no me da la sensación que canto bien, tranquilos, hablo con las flores pero no me contestan, así que no parezco muy ido, y en cuanto a escribir... nunca escribo versos de aquellos bien medidos y rimados, quizá en algún pequeño relato se me cuela un poco de poesía, regalo generoso de la Providencia…

El profe en su clase

Cuando estás en clase con tus alumnos, fuera hay otro mundo, otros mundos… Cuando me jubilé pude comprobar alguno, por ejemplo, abuelos y abuelas en carrito con nieto, gente que hace deporte, seguro tendrán turno de tarde, algún desempleado, señoras con la compra y, aunque parezca mentira, con cierta prisa que no acabo de entender. A veces lo pensaba... fuera de la clase hay otras vidas, gente que trabaja o no en lo que le gusta, gente que no trabaja… Ahora pienso en la felicidad del profe en clase.

Se encendía la noche

También deambulé solo, por la noche, no le hablé a nadie... y menos escuché. Es lo que suele pasar cuando llevas el perdigón en el punto álgido del ala. Me salía bien, lo confieso, planteamiento perfecto, conversación fluida... yo era el guionista y el director, claro, y mis desvelos siempre acababan bien, por supuesto. En mi película había sonrisa de aceptación, la noche se encendía con suma placidez…

diumenge, 29 de març del 2020

La meva bici oblidada

L'anomenava Impala, anava ràpida, o potser eren les meves cames que anaven prou lleugeres… el cas és que teníem cura, jo la tenia neta, engreixada i a punt, i ella em responia circulant com una màquina perfecta. Descansàvem, jo bevia aigua, ella refredava les rodes i lluïa el seu famós i impressionant llaç groc. Ara només descansa, sola.

Afinidad total

Hoy recuerdo aquello de que "Las cosas no nos interesan por ser interesantes, sino que son interesantes porque nos interesan"... Contigo ocurrió algo diferente, me pareciste interesante desde el punto de vista de la capacidad intelectual, no exenta de una posible y sana inocencia. Luego, por supuesto que me interesabas, éramos vecinos, buenas familias, eras profe, como yo… había una afinidad total, de destino.

Soltero

Una mesa de soltero, soltero con piso, un café, un libro, un cigarrillo, una ventana con algunas macetas con plantas de temporada, un vino tinto del Priorat, una música ambiental y el sol que ya se está pensando en salir. Alguna vez ocurrió esto, me encantaba la paz del hogar de un soltero cotizado…

dissabte, 28 de març del 2020

Arròs de verdures


I de sobte... el fred, una pluja fina i amb possibilitats de neu a una alçada de 400 m. Si arriba a nevar per aquí prop, m'emprenyaré perquè no podem sortir de casa i a mi sempre em fa molta il·lusió veure la neu i tocar-la. La Teresa fa un arrosset de verdures, un marisma del Molí de Rafelet, que pinta molt bé...

Nostalgia

Recuerdo con cierta nostalgia los paseos por el puerto, por los tinglados, contemplando los yates amarrados, preciosos pero que no se libran de las gaviotas en los amarres, también algún cormorán se sube a tomar el sol… Siempre me paraba para observar el parque infantil, siempre lleno y con los columpios a tope y abuelos felices sintiéndose útiles, viendo sonreír a sus nietos. Esperemos poder volver a no tardar mucho.

Recuerdos de colegio

Estoy en el colegio, es la hora del patio... las que bailan están eufóricas, ya tienen la pieza a punto, hay una que la borda, las demás la siguen de reojo. Me relaja y me arranca una sonrisa pensar en ellas, y en los futboleros crónicos, en los paseantes solitarios, en los altos del baloncesto, en los mayores que van de miradas furtivas, todos…

divendres, 27 de març del 2020

Hacemos ejercicio

Le he dicho a Alexa que ponga canciones de actualidad, y lo ha hecho muy bien, Teresa y yo nos hemos puesto a bailar, de lejos, como diría Sergio Dalma, hasta que las piernas han empezado a quejarse... pero bien, divertido, y vaya si se hace ejercicio. Luego lo hemos completado con los movimientos que se hacen sentados en la silla y, finalmente, hemos dado varias vueltas por todas las habitaciones y... misión cumplida para hoy, bien, sin problemas, aconsejable, luego descanso total.

Silencis de colors

Compartim silencis, la conversa és maca,
els ulls fan mirada d'assentiment...
i el seu somriure m'arriba al cor,
i jo li faig un petó amb un suau moviment de llavis,
la comunicació és total, intensa,
per això el silenci és més profund,
l'aire es pot tallar, hi ha silencis de colors,
somriures de glòria, mirades de plenitud.

Basta con eso

Me baño en tus ojos de mar, me seco a tu sombra...
en el sueño de cada noche eterna.
No hay despiertos, vivo en ti...
juntos ocupamos los espacios, que son mágicos,
contigo todos son de un maravilloso verde de arrozal,
con la esperanza del fruto del amor sincero.
Te veo y me veo, nos vemos, nos vamos,
aún no importa donde, más o menos lejos,
sin un cuándo ni un cómo, amor a dos, solo eso basta...

dijous, 26 de març del 2020

La mare i les flors

La mare tenia una torreta amb una planta que feia unes flors que anomenava “les arracades de la reina”, era una flor molt bonica, semblant a una tulipa petita però més sofisticada i delicada. Parlant de flors, sovint recordo els clavells que, per cert, fa molt de temps que no en veig, sobretot d'aquells que feien una olor molt agradable. També, de tant en tant, recordo unes altres que anomenava “boquetes de conillet” perquè tenien un aspecte així d'originals i divertit. La mare tenia una finestra amb un pedrís que era l'enveja del veïnat, darrerament hi tenia “floretes del dia”...

Aquel pueblo...

Aquel pueblo... con alguna calle que ponía diseminado, con las casas construidas a su aire, mirando o dando la espalda al sol y a la calle, pero con su huerto y su gallinero y algunos con cisterna para recoger agua, y un horno para hacer pan e incluso cocinar. No me digan que no tenía su encanto... además, siempre había una higuera de donde colgaba un columpio para los niños y algún que otro árbol frutal. Pienso en el tiempo actual, con lo que nos toca vivir de la confinación que nos pone de los nervios, lo bien que nos iría poder vivir en un sitio así, donde puedes subsistir sin salir de tu espacio. A veces no valoramos lo que tenemos…

Mirar la font

M'agrada seure a la meva pedra, davant de la font on gairebé no es veu l'aigua perquè és coberta de fulles de Nenúfar, alguna granota pren el sol, d'altres rauquen com a fent una conversa, i potser un festeig, semblant als dels ocells del camp del costat. La font té un sortidor vistós, alegre, divertit, musical... i a mi sempre m'agrada ficar la mà i notar la frescor tan natural de l'aigua pura. La font, com l'alzina, com el taronger o el roser, em poden sempre...

dimecres, 25 de març del 2020

Riu amunt

Somio que vaig riu amunt… un conill m'ensenya les orelles, aquí hi ha una mica de verd amb espàrrecs, però no vinc per això, vull arribar fins al Pont del Diable, caminar per la pineda on vaig veure els primers esquirols de la meva vida, farigola, romer, lavanda, passejar i parar per observar qualsevol detall que la natura posa al meu abast… Segur que al despertar, avui potser m'emprenyaré una mica…

Incluso bailamos

Procuramos distraernos... hoy ha pasado el tiempo bastante bien, hasta hemos hecho una tabla de gimnasia de abdominales, sentados en una silla, y no se lo cuenten a nadie pero mañana pensamos hacer una tabla de baile, con movimientos suaves y sencillos, pero que nos obligará a hacer un poco de ejercicio. De momento lo llevamos bien, aunque las noticias que nos llegan no son precisamente alentadoras, esperemos que se pueda controlar rápido y, sobretodo, se aprenda de los errores cometidos, muchos.

Qué tendrá la lluvia...

Dicen que algo debe tener el agua cuando la bendicen...
Y las cerezas... qué tendrán las cerezas que me recuerdan a tus labios.
Y el suave latir de la arboleda acariciado por una brisa marina...
qué tendrá que me recuerda a tu pelo en cascada
que está escondiendo tus ojos.
Y el amanecer… que tendrá el amanecer
que me recuerda el despertar de tus ojos
mejorando al sol con tu luz incomparable.
Y la lluvia... que tendrá la lluvia que me suena a pasión,
a beso, previo abrazo, me suena a ti...

dimarts, 24 de març del 2020

Tot ho fa bé

La Teresa ha fet una truita d'espàrrecs i patata, crec que no n'havia menjat mai, i no està gens malament, el que passa és que després l'orina empesta, però són molt bons i acalòrics. També ha fet un coc de iogurt, amb la meitat del sucre reglamentari, però igualment ha resultat molt bo... demà li farem els honors a l'hora d'esmorzar. La Teresa sempre ho fa tot molt bé, tot molt rebò.

Sigues vigente

Poesía... la que hay en tus ojos,
que desprenden azules de aguamarina.
Poesía... la que emana de esa dulzura de cielo marino,
la que lleva la brisa en aromas de rosa, de rosa blanca blanca claro.
Poesía... sin versos, ni rima, al latir del alma enamorada.
Poesía, la del saxo lejano que se acerca en silencio en la noche
y te besa el alma, esa, la misma, tan enamorada ella… del amor.
Poesía... cada día es tu día,
tus días son inolvidables domingos de gloria total.

Nadie

Primavera sin paisaje,
no hay música de hojas,
ni pájaros cantores en cortejo.
No hay verdes ni campo,
ni ensayo de amanecer en la playa,
no hay playa, ni río, ni bosque,
ni pueblo de montaña, todo blanco.
No hay Delta, el del Ebro,
sueño del poeta que ama los colores,
solo una ventana,
una plaza vacía... sin nadie.

dilluns, 23 de març del 2020

Busca'm entre els fruiters

Si un dia em perdo, busca'm pels fruiters d'arreu dels pobles,
olorant els préssecs de mel-i-cotó, de la poma verda donzella,
del raïm moscatell, de les avellanes crues,
de les taronges del meu hort després de capturar l'aroma de la tarongina,
olor de plàtan, de figues amb la goteta de mel cristal·lina,
la maduixa, la llimona recent collida que sap a glòria,
els gínjols, les nespres, els nesprons, els andrinos...
i tota mena de prunes, sobretot les Claudies.
Busca'm entre els fruiters d'arreu del poble...

Tengo tiempo

Tengo tanto tiempo que puedo mirar mis orquídeas y hablarles, y mirar las fotos familiares que cuelgan por las paredes del piso, puedo mirar por la ventana y esperar que aparezca alguien, será noticia, un hombre y un perro, como mucho, o una señora con un carrito de la compra… Miro series en la televisión, escucho canciones a capricho, escribo mis pequeños relatos, me achicharran a mensajes, algunos divertidos y otros dramáticos y preocupantes, demasiado...

Cal tirar d'imaginació...

Un nou dia, romanem a casa, desats… hem esmorzat una mica, hem fet cafè, hem obert les finestres, ventilem el pis, no hi ha música d'escola, no hi ha escola, per no passar gairebé ni passen trens, ni cotxes, ni el bus, ni ningú. Em manca la cridòria de la canalla a l'hora del pati, el xivarri a la plaça, la gent amunt i avall… Bé, de moment estic escrivint una mica, però per la finestra no es veu ni la lluna i cal tirar d'imaginació per connectar amb la natura i amb la vida de les persones…

diumenge, 22 de març del 2020

Me entretengo

A falta de campo y playa, de sol y paseo, de bosque y montaña, me traicionan hasta los ajos, no hay manera de que me salgan bien. Pero la venganza está en los geranios, que son super agradecidos... el otro día corté un trozo que se hacía muy alto, lo planté y ya hace flores de un rojo intenso, bello, y mis reinas, las orquídeas, ya han empezado a embelesar… tengo diez, dos floreciendo, tres a punto, el resto más lentas, y una viejita que subsiste a duras penas.

Si quieres...

Si quieres te cuento de la primera vez que te vi,
si quieres te hablo de tu ubicación...
en los aposentos de lujo de mi mente.
Si quieres recordamos los silencios,
los tiempos que se pierden, las miradas idas,
cuando una sonrisa de ojos...
era el camino más fácil, más tierno.
Pero siempre en la antesala del amor,
hay incluso odio, todo un suponer en nosotros...

Mi encina

Mi encina, la centenaria, la acogedora,
la que cobija y abraza al transeúnte,
la que me habla, la que susurra...
experiencias en un contar que no acaba.
Mi encina, la que tanto sabe, la que consuela,
la que alienta, la que conmueve, la que aconseja,
la que bendice, la que te cuenta de mil amores...
que se certificaron bajo su abrazo.
Mi encina, todo un paraguas del mejor amor.

dissabte, 21 de març del 2020

Aquell temps

Recordo el temps de les formigues als peus,
dels batecs al cor tan incontrolats,
de l'emoció permanent a flor de pell,
de les nits en vetlla pensant amb la frase oportuna,
amb la paraula justa, amb el gest adequat, natural, sincer.
Recordo aquell temps que diuen que ets en edat de merèixer,
i potser allò que mereixes t'ho fan guanyar, t'ho fan suar.
Recordo el seu primer somriure d'acceptació,
teníem pocs anys, però en sabíem molt,
si més no ens ho pensàvem...

Paciencia

Continuamos confinados en casa, hoy he reparado en nuestro piso… es grande, cuatro habitaciones, dos cuartos de baño, comedor, terraza cubierta, cocina, galería… He sonreído por lo bajini y me he puesto a caminar a lo largo y a lo ancho del piso, lo que pasa es que acabo medio mareado de dar vueltas y lo dejo pronto, por lo demás disfruto con la lectura, los concursos, charlas con nuestro hijo, alguna peli, un poco de escritura cada día y… mucha paciencia.

Plou

Plou..., volíem anar a comprar però encara podem subsistir uns dies més, amb les reserves que tenim, sinó anirem a la carnisseria que tenim prop de casa, a tocar, on tenen una mica de tot, a més de carn i la millor llonganissa de Tarragona. Bé, plou i seguim desats a casa, la família sembla que està bé i també confinats a casa seva, potser farem una videoconferència i ens veurem les cares guapes...

divendres, 20 de març del 2020

No eran tan pequeñas


A veces siento nostalgia de cosas pequeñas, como dice una canción del gran Víctor Manuel... Recuerdo la rutina laboral, los automatismos, el café y el cigarrillo, la primera sonrisa de mis alumnos, su partido de fútbol, el comedor de profesores, el bus de la tarde, la llegada a casa, los fines de semana en el pueblo con mis padres, el huerto, el río… En realidad, esas cosas no eran tan pequeñas, seguro que no.

Un casco de sardines

Em torna a venir al cap la botiga de queviures de l'àvia, ara per recordar les sardines de casco... Tenien un èxit que li treien de les mans, els andalusos les anomenaven "civiles" i, alguns, se les menjaven a pessics amb pa i olives. Però jo les recordo fregides amb tomàquet fregit, era l'esmorzar típic dels treballadors del camp, a més del "carajillo", la barreja i els caliquenyos, que empestaven, i tot plegat era pólvora pura, només a l'abast d'estómacs potents i de persones que feien un treball gairebé infrahumà.

Vivir a dos

Qué bonito es hablar desde el amor,
escribir desde la euforia de la complacencia,
desde la confirmación de unos ojos...
que parecen bailar al compás de los míos.
Qué bonito es sentir el amor compartido,
ver llover en paz desde la misma ventana,
escuchar la música que la brisa conjura...
en las olas del mar o en la pineda cerca de la fuente.
Qué bonito es sentir a dos y ver amanecer tras un café,
en un sueño que se hizo realidad...
desde aquel momento que tomé tu mano.

dijous, 19 de març del 2020

Cuestión de neuronas

Siempre me gustó hacer varias cosas a la vez, escuchar la música que le pido a Alexa, leer un libro y tomar café... y no es que ande muy sobrado de neuronas, así que acabo cerrando el libro, me concentro en la música y acabo tomando el café frío, o mejor al revés, apagó la música, me concentro en la lectura, y lo que es siempre invariable es que acabo por tomar el café ya frío, cosas que pasan…

Ballant al balcó

La gent roman a casa, és diumenge. A un pis del veïnat han posat música a gran volum i molts surten als balcons per ballar amb la canalla, hi ha fins i tot un càmera i un periodista que fa entrevistes a base de parlar fort i s'escolta tot… Bé, és una forma agradable de passar el temps, la música dóna alegria i ara ens en cal una mica.

Allò que tinc al cor

Estem desats a casa, és com a estrany... per una part estic bé, a casa sempre estic bé, però és allò de la lliure llibertat de moviments, aviat notaré a faltar el riu i el bosc, el port, la Rambla i el Delta en ple… Però, mentre, aniré escrivint de tot allò que sempre tinc al cor i estimo tant.

dimecres, 18 de març del 2020

La dona del meu padrí

Avui em ve de gust recordar a Teresa, la dona de Rafelet de la Madrina, i vull recordar-la perquè, sovint, penso amb la passió en què estimava a la meva mare, li trucava per telèfon cada nit i, fins i tot, demanava perdó si algun dia no podia fer-ho... també a cops comentava “em faig pesada tet?” i no, no es feia pesada, era una consideració només a l'abast de les persones amb capacitat per agrair les coses bones que els han fet. La mare era una passada de persona i la va ajudar molt quan els seus fills eren petits, i ella ho tenia al cor i li va demostrar fins al darrer dia. La vida, a vegades, té detalls que valen molt la pena de recordar... un petó!

Soñar

Me gusta soñar en el verano con el frío,
en invierno con la primavera y siempre con el otoño,
que es la estación donde se contemplan
...las solvencias de la madurez.
Soñar con la aparición de la primera rosa blanca del jardín,
ver amanecer, no importa en qué estación, con el amor cerca,
y levantarse para ir por la vida de la mano…
Soñar, con el sueño que no habías soñado nunca
y ver... que estás despierto.

Pescador

La luna marinera... la que viene con la barca del pescador, la que anuncia con reflejos de sol, el regreso del amor sobre la olas. Después de enfrentarse con los elementos, se pescó bien, los respetó el viento y el trabajo se hizo ameno y muy rápido. En casa, cada vez que se abre la puerta y aparece el héroe con el pan de cada día, hay una fiesta en el corazón de la madre, de la esposa, de los hijos, familia feliz...

dimarts, 17 de març del 2020

Besos y abrazos

Escribir desde la confinación, aunque sea voluntaria, es hacerlo desde la consternación que supone alejarte, evitar contactos, nada de besos y abrazos, nada de reuniones ni espectáculos. Pues no me digan que no es un poco triste, pero yo puedo pensar en el sol, y en los besos, incluso aquellos que no damos, aquellos que no dimos y tanto nos arrepentimos. Puedo pensar y escribir de los abrazos, aquellos que tanto reconfortan, que tanto reconstruyen y nos humanizan…

Sin fútbol

Fin de semana sin fútbol, tiempo de más para leer, también para buscar alguna buena película y verla con Teresa en la paz de nuestro hogar… Me gusta el fútbol y todo lo que conlleva de partidismos y fanatismos varios, pero sobretodo como deporte de inspiración y de creación, y lo voy a echar de menos. Pero bueno, también es un lujo una buena lectura o una peli… del oeste.

Coronavirus

Estamos confinados en casa, de momento voluntariamente. Hemos estado unos días en el pueblo donde aún no había cundido el pánico, sólo en los supermercados que los han vaciado en un santiamén. Hemos saludado a los amigos con el codo, como si fuéramos marcianos, y la intención es no salir de casa, a no ser que nos falte alguna cosa de primera necesidad. Esperemos que puedan controlarlo rápido.

dilluns, 16 de març del 2020

El meu paradís

He anat a l'hort, els tarongers ja comencen a florir però encara hi ha una bona remesa de taronges, grosses, boniques, madures, molt dolces, espectaculars, me n'he menjat una, insuperable, total. Hem sopat amb la cunyada... carxofes a la brasa i carn de xai, també una baldana d'arròs, tot ben regat amb un Llàgrimes de Tardor, que és una meravella de vi negre de Bot. Bé, Deltebre és el meu paradís particular, aquí semblo el rei de tots els mambos.

A la plaça del Barracot

M'encanta el meu poble, la nostra parla, musical i espontània, sense donar tombs, en viu i en directe, peti qui peti, i a que no li agradi... que no l'escolten. Estic assegut a la Plaça del Barracot, un grup de nens xerren, són uns vuit o deu, intenten fer un partit de futbol, però el vocabulari i les seves expressions em tenen el cor guanyat: "Tu ets un maleta, vore xeic, no fas un gol mai en la vida", "Maretameua qui ha anat a parlar, xeic que ets més dolent que l'agret", i coses així… Com sempre, la meva orella sempre a l'aguait.

Como dijo el maestro

Soy un poeta, no digo que muy lúcido,
ni inspirado, ni brillante, pero sí muy motivado,
tengo tema y luz para intentarlo…
A través de tu pelo se puede hablar de las olas del mar,
o de la brisa en la arboleda de las hojas musicales…
Tus labios de cereza tienen la miel del beso,
la dulzura cálida del amor más tierno.
La luz, por supuesto, está en tus ojos,
bendita luz con sonrisa ya incorporada,
formando un conjunto mágico que me anima
...a contarlo y a sentirme poeta,
porque, como dijo el maestro, tú eres poesía.

diumenge, 15 de març del 2020

Mi primer coche

Tengo veinte años, no puedo dormir, tengo coche, el primero, mi primer coche… Me levanto, voy a conducir un rato, me acercó a la Nacional 340, son las dos de la madrugada, no hay mucho tránsito, las luces iluminan bien las líneas, nadie viene con luces largas, se conduce bien, con calma, es una gozada que me relaja... Me vuelvo a casa, quizá ahora pueda dormir un poco, hay que aprovechar y descansar, mañana es día laboral, pero es mi primer vehículo, pequeño, coquetón, muy bien equipado, suena muy bien, pinta mejor…

Ave del paraíso

En mi calle, en el pueblo, hay jardineras metálicas, la mayoría tienen una palmera pero cerca de la mía hay una que contiene un ave del paraíso, es una flor preciosa… tiene unos pétalos amarillos alargados y entre ellos emerge una especie de vela azulada, que hacen un conjunto exótico y original, y sí, por el aspecto, podría parecer una bella ave.